Veel gestelde vragen over het Coronavirus (COVID-19)

Fitál Vakanties houdt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus (COVID-19) scherp in de gaten. We volgen de informatie van het RIVM, de adviezen van Buitenlandse Zaken en hebben nauw contact met de ANVR (de branchevereniging voor reisorganisaties in Nederland) en onze lokale vertegenwoordigers. Enkele antwoorden op veel gestelde vragen vindt u hieronder. Meer informatie vindt u op de website van de ANVR overzicht corona-virus.

Update persconferentie: 8 maart


In de persconferentie van 8 februari jl. deelde de minister-president mee dat we tot 15 april we nog niet naar het buitenland mogen reizen.
Maar er is licht aan het einde van de tunnel, want op de volgende persconferentie (23 maart a.s.) is de verwachting dat de regering gaat aangeven wat de mogelijkheden worden voor de meivakantie en van de zomer.

Buitenlandse vakanties met een vertrekdatum tot en met 15 april 2021


Met betrekking tot buitenlandse vakanties (reizen) vertelde de premier dat het negatieve reisadvies is verlengd tot 15 april 2021.

Concreet betekent dit op dit moment dat wintervakanties in ieder geval niet kunnen worden uitgevoerd i.v.m. de coronamaatregelen.
Met de klanten die voor deze periode al een vakantie hadden gereserveerd zullen wij zo snel mogelijk persoonlijk contact opnemen.

Voorwaarden voor nieuwe reserveringen


Voor nieuwe reserveringen geldt dat hiervoor de normale ANVR Reisvoorwaarden en aanvullende reisvoorwaarden Fitál Vakanties van toepassing zijn. Deze voorwaarden kunt hier lezen.

BOEKINGSACTIES: KOSTELOOS ANNULEREN OF GRATIS OMBOEKEN


In een periode met veel onduidelijkheid omtrent het wel of niet kunnen/mogen reizen hebben wij voor de FietsBusvakanties (Fietsgroepsvakanties per touringcar) de volgende boekingsacties:
Voor nieuwe reserveringen gemaakt voor 31 maart 2021:
kosteloos annuleren tot 7 weken voor de vertrekdatum of;
gratis omboeken tot 7 weken voor de vertrekdatum.

Voor de overige vakanties zijn (zoals bovenstaand aangegeven) de normale voorwaarden van toepassing.

Betaling vakantie


Zoals ook is aangegeven in de standaard reisvoorwaarden geldt dat voor nieuwe reserveringen de aanbetaling en restantbetaling conform de bevestiging/factuur dient te worden voldaan.

Bereikbaarheid


In verband met grote drukte vragen wij u vriendelijk om ons bericht af te wachten, wij zullen
zo snel mogelijk contact met u opnemen. Heeft u in de tussentijd vragen stuurt u ons dan a.u.b. een e-mail (reserveringen@fital.nl) zodat onze telefoonlijnen zoveel mogelijk beschikbaar blijven.

Uitleg Reisadvies


Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft voor ieder land een (niet bindend) reisadvies dat door Fitál Vakanties wordt gevolgd. Om u duidelijkheid te geven zijn er 4 kleurcodes:

Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico's


In het land of gebied zijn de veiligheidsrisico's vergelijkbaar met wat u in Nederland gewend bent. Let op uzelf en uw eigendommen. Net zoals u dat in Nederland doet. Soms moet u op bepaalde zaken extra letten.

Geel: let op, veiligheidsrisico's


Er zijn in dit land of gebied veiligheidsrisico's die afwijken van wat u in Nederland gewend bent. Bereid u daarop voor en let extra op.

Oranje: alleen noodzakelijke reizen


Door ernstige veiligheidsrisico's in dit land of gebied kunnen voor reizigers gevaarlijke situaties ontstaan. Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert u alleen naar dit gebied te reizen als dat echt noodzakelijk is. Vakantiereizen zijn niet noodzakelijk. Wanneer u besluit toch af te reizen, bereid u dan zeer goed voor.

Rood: niet reizen


Door zeer ernstige veiligheidsrisico's kan voor reizigers een levensbedreigende situatie ontstaan. Daarom adviseert het ministerie van Buitenlandse Zaken om niet naar dit gebied te reizen.

Hoe ziet uw busvakantie er uit?


De volgende maatregelen [conform de richtlijnen touringcarvervoer zoals deze door Busvervoer Nederland worden aanbevolen] zijn van toepassing:
1. Draag de hele rit een mondkapje
2. Zorg ervoor dat u een ingevulde en ondertekende verklaring vervoer per touringcar heeft ingeleverd bij de chauffeur. (Deze wordt u bij de reisbescheiden toegestuurd)
3. Stap niet in de bus wanneer u koorts, verkoudheidsklachten of andere ziektesymptomen heeft.
4. Houd u aan de regels. De chauffeur bepaalt wat mag en wat niet mag. Houd een passagier zich niet aan de richtlijn, dan kan de chauffeur de toegang verbieden
5. Volg de onderstaande regels voor het instappen en het en uitstappen:
a) Stap in en stap uit via de middendeur.
b) Stap één voor één in en stap ook weer één voor één uit.
c) Blijf bij het instappen en uitstappen minstens de door de overheid geadviseerde afstand van elkaar vandaan.
d) Loop bij het instappen zover mogelijk door en ga dan pas gaan zitten.
e) Laat bij het uitstappen de passagiers die het dichtst bij de uitgang zitten het eerste uitstappen.
6. Loop niet in de touringcar, zodat u altijd zo ver mogelijk bij elkaar vandaan blijft

Vanzelfsprekend hebben ook de hotels de nodige maatregelen getroffen om binnen het kader van de mogelijkheden u zo optimaal als mogelijk te laten genieten van uw welverdiende vakantie.

Wanneer u uw vakantie wilt omboeken.

Wanneer u uw vakantie wilt omboeken betekent dit dat u uw huidige reservering annuleert en vervolgens een nieuwe reservering maakt voor een andere vakantie.

Boekingsactie met betrekking tot omboeken in 2021:
Tot 7 weken voor de oorspronkelijke vertrekdatum is het mogelijk om kosteloos om te boeken. Vanaf 7 weken tot aan de vertrekdatum zijn de annuleringskosten volgens de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing.
NB: vakanties met een vlieg- of cruise-onderdeel hebben afwijkende annuleringsvoorwaarden.

Wanneer uw vakantie i.v.m. Corona-maatregelen door de reisorganisatie wordt geannuleerd (bijvoorbeeld bij een reiscode oranje of rood) dan ontvangt u het betaalde bedrag terug, in 2021 werken wij niet met reisvouchers.

Wanneer u uw vakantie wilt annuleren.

Wanneer u uw vakantie wilt annuleren dan is dit, alhoewel wij het betreuren, vanzelfsprekend mogelijk.

Boekingsactie met betrekking tot omboeken in 2021:
Tot 7 weken voor de oorspronkelijke vertrekdatum is het mogelijk om kosteloos te annuleren. Vanaf 7 weken tot aan de vertrekdatum zijn de annuleringskosten volgens de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing.
NB: vakanties met een vlieg- of cruise-onderdeel hebben afwijkende annuleringsvoorwaarden.

Wanneer uw vakantie i.v.m. Corona-maatregelen door de reisorganisatie wordt geannuleerd (bijvoorbeeld bij een reiscode oranje of rood) dan ontvangt u het betaalde bedrag terug, in 2021 werken wij niet met reisvouchers.

Wanneer u in 2020 een reisvoucher heeft ontvangen van Fitál Vakanties

Helaas konden door de bijzondere omstandigheden verleden jaar niet worden uitgevoerd en heeft u waarschijnlijk een reisvoucher ontvangen van Fitál Vakanties.

Voorwaarden van het corona- of reisvoucher
Het corona-voucher biedt u de zekerheid dat het betaalde bedrag gegarandeerd blijft en u uw vakantie kunt omboeken naar een latere vertrekdatum met de volgende voorwaarden:
• De nieuwe vakantie dient uiterlijk binnen 1 jaar na uitgifte van het corona-voucher te zijn geboekt, zie hiervoor de uitgiftedatum op uw voucher.
• Indien uw nieuwe reis een hogere prijs heeft, moet het verschil worden bijbetaald.
• Indien uw nieuwe reis goedkoper is, dan ontvangt u voor het verschil een nieuw corona-voucher.
• Het voucher is alleen in te wisselen voor een nieuwe vakantie bij Fitál Vakanties.
• Het voucher is niet overdraagbaar en is persoonsgebonden.
• Het voucher ontzegt u geen eventueel recht op geld terug. Indien het bedrag van het voucher niet volledig wordt gebruikt of u het voucher niet kunt of wilt inwisselen, dan staat het u vrij om alsnog om terugbetaling te verzoeken. Dit met inachtname van minimaal 6 maanden en maximaal 12 maanden minus 1 dag na uitgifte van het voucher.

Verzoek tot uitbetalen
Wanneer u dit jaar geen vakantie kunt of wilt boeken en toch liever het bedrag retour ontvangt, dan vragen wij u vriendelijk om dit verzoek per e-mail (aan: reserveringen@fital.nl) te sturen. U ontvangt vervolgens een bevestiging van ontvangst en zullen uw verzoek op volgorde van binnenkomst (en rekening houdend met de uitgiftedatum) in behandeling nemen.

Aanvullende opmerkingen

1) Aanbetaling
Wanneer u een vakantie heeft gereserveerd maar uw aanbetaling nog niet heeft gedaan, wil dit niet zeggen dat u daarom niet hoeft te betalen en/of kosteloos kunt annuleren. De betalingsverplichting die u met het afsluiten van de reisovereenkomst bent aangegeven blijft van kracht.

2) Restantbetaling
Vakanties die als bestemming reisadvies code geel hebben gaan door en voor deze reserveringen gelden de normale betalingscondities zoals deze op de reisovereenkomst/bevestiging/factuur staan.

Doorgaan vakantie
Wij trachten al onze klanten tijdig te informeren over het wel of niet doorgaan van een vakantie. Wij vragen om uw begrip dat i.v.m. drukte dit soms korter voor vertrek kan zijn. Ons streven is om u uiterlijk 15 dagen voor vertrek (wij proberen 21 dagen) te informeren.

Tot slot

Zoals premier Mark Rutte tijdens de persconferentie van 3 juni zei "Wijs op reis". Checkt u naast de informatie die u van ons krijgt ook zelf regelmatig de website van bijvoorbeeld de rijksoverheid of https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

Gezien de grote drukte vragen wij u vriendelijk om uw vragen per e-mail aan ons te sturen, zodat wij telefonisch bereikbaar kunnen blijven.

Mochten er vragen zijn dan kunt u ons tijdens kantooruren bereiken op telefoonnummer 078 69 20 115.
Kantooruren : maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

Bovenstaande informatie is bijgewerkt op: 9 maart 2021

Fitál Vakanties maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en te analyseren. Na afsluiten van de melding, of wanneer u verder surft, geeft u toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
Ik wil marketing cookies
X
Ik wil alleen functionele cookies
X